Thursday, September 29, 2011

Dialog minah bandar...


Assalamualaikum geng,lame tak menaip so gua luangkan mase untuk menaip entry terbaru hari nie.Baru-baru nie gua ada kenal seorang perempuan  dalam FB tak tau pulak yang dia nie budak satu poli  dan satu lorong dengan rumah sewa gua.Nak dijadikan cerita satu malam gua ada la chat2 dengan dia kat FB sajer jer bosan2 xada niat pon nak usha,dia nie junior gua.(junior???oh shitt not my taste hahaha ketawa dengan agkuhnyer).Dari perbualan yang ringan terus melarat-larat kebende laen,malam 2 gua berdebat besar dengan dia nasib la dia perempuan kalau x mau dah dapat kaki dengan gua disebabkan gua nie senior dia merangkap lelaki yang x suke merendahkan kaum yang lemah gua layankan jer la ape yang dia cakap walaupun hati nie dah berbulu habis sebab kena layan dia sambil tengok hantu bonceng hilang stim gua nak layan movie malam 2.

 Dia persoalkan bila  tiada hiburan  remaja akan ketinggalan dan membantutkan tumbesaran remaja kiranya setiap negara mesti kena ada mall,wayang dan shopping kompleks ke?bullshit!!ape jenis fikiran ko nie?seperti yang kita tau remaja adalah peyumbang terbesar kepada masalah sosial yang utama kepada negara kita dan hiburan adalah antara peyebab kepada masalah sosial remaja .Bagi gua untuk mendidik remaja kite perlu pupuk nilai2 murni dalam jiwa sejak mereka kecil dengan nilai kasih sayang dah didikan agama yang cukup tu lagi penting untuk membentuk salsiah dan jati diri dalam hidup remaja itu sendiri.

"Aku tak sosial aku tak nampak pon ape masalah hiburan kat situ",kita bukan hidup dalam GUA jangan hanya berfikir tentang diri sendiri.Woi minah bandar gua mugkin budak kampung yang lahir dan dibesarkan bawah pokok getah tapi gua rase mak gua xpenah ajar gua pentingkan diri sendiri,sebab adanya orang2 macam lu ramai la baby2 comel xsempat kenal pon mama dan papa dorang..

"Abes aku kena buat perhimpunan ??bangkang hiburan kat malaysia??baru tak dikire pentingkan diri??macam tuh??kita lahir2 jer memang dah ada hiburan so enjoy la.kau pon suka hiburankan"..Woi minah bandar memang la gua xtolak hiburan tapi biar la berpada2..lu cakap lu xsosial pandai jage diri tapi sedar x bila adanya permintaan gologan yang berfikiran macam lu nie makin banyak la pusat hiburan,karaoke dan macam2 lagi la.gua xcakap semua 2 salah tapi..semua 2 peyumbang pada masalah sosialkan...gua xrisaukan lu pon pegi mati la dengan ego lu tu tapi fikirkan adik-adik kecik lu 2 akan jadi budak baek ke dia besar nanti?Gua xsuruh lu sertai mana2 perhimpunan bangkang hiburan kat negara nie tapi lu boleh cuba mula dengan diri lu sendirikan susah ke?

"Kes maksiat tertinggi dekat johor berlaku dekat kawasan kampung contoh simpang renggam,so??orang kampung yang tak membangun sangat lagi teruk dari bandar salah hiburan ke budak2 kampung tuh sosial?salahnye ialah takda hiburan.takda aktiviti tak penah hapy dengan alam remaja tula wat benda2 bodoh na hepy tak nampak dunia luar".Woi minah bandar gua xcakap yg hiburan 2 punca utama masalah sosial gua ckp salah satu faktor masalah sosial..HAHAHA!!!nampak sangat yang lu nie bodohkan..kampung sekarang bukan macam dulu beb,macam2 ada mak gua cakap dok kampung pun internet dihujung jari(amboi maju mak gua sekarang heheh.)so kiteorang nie xterpinggir macam lu sangkakan.Internet pon salah satu hiburan gak an..budak bandar ke kampung jer same jer lu jangan nak cakap budak2 kampung xhiburan dan otak sempit.sebenarnya lu pun sedarkan akibat hiburan nie tapi lu still nak petahankan hujan lu yang bodoh 2.


"Ok now ko cakap dekat aku hapa aku boleh buat??ko bagi ar idea??suruh aku duduk dalam gua ke?so aku tak minta hiburan then masyarakat pun tak terpesong kau cakap dengan aku tak guna aku rakyat biasa manusia biasa,aku bukan PM".Hahahah tau pun lu bukan duduk dalam GUA sedar pun so lu kena berfikir megikut keadaan sekeliling dan bermasyarakat bukan hanya pendapat individu semata-mata.Memang kita xada pangkat dan x berkuasa tapi kita ada hak bersuara sebagai rakyat malaysia.Mungkin kita xdapat sedarkan semua masyarakat dan ubah apa-apa pun tapi dengan adanya gologan minoriti nie x mustahil suatu hari kita dapat membendung masalah sosial dinegara kita.

Gua sebenarnya  bukan nak berdebat sangat pon hal nie dengan minah bandar tapi gua nak dia buka mata dan sedar yang kita hidup di negara nie bermasyarakat jangan mementingkan diri sendiri je.kalau ape yang gua taip nie salah gua mintak sori gua pon ilmu x cukup sekadar memberi pandagan huahuahau....

7 comments:

JAY HO said...

soklan no 3 bapak aku nyampah.. minah bandar ni bapak over..apa dia ingt dia duk bandar, kubur pakai simen malaikat xjenguk kut..gila la..rosak pemikiran anak melayu kalau suma dak bandar pikir cani.. bukan sorg ja y minah2 bandar cakap cam ni...ramai der..xsangka y duk bandar pon otak sempit gak ya dak?blaja melangut tinggi pon xguna bila xotak jarang guna.. patot xjd pm..

nania said...

minah oo minah

RinsyaRyc said...

hahaha... comella budak pempuan tu... keras hati.. sebab tu tak boleh terlalu berhibur. nak salahkan mak bapak pun tak dpt jugak... seb bek aku kampung.. cukup arr kaseh syang mak n bapak... ^^

http://bulatmata.blogspot.com/

Maaruf Tanker said...

jayho...sbnrnya byk g yg dia ckp ak just tlis yg perlu jer..sbnrnye ak cuma nak dia fikir jer ap yg cba ak smpikan pada dia tapi minah nie xnak dgr beb keras hati gile...dia rse ape yg dia ckp semua btl..

nania..minah oo minah dah mcm cite p ramlee plk hahah

bulat mata...skrg ko tgk perempuan punya ego plk ko ckp ego laki tinggikan huahuahua..

ishiko said...

beliau tu short minded gamaknye.. mmg xde keje

Yasmin ♥ said...

uish .. :o
Kite pun bandar gak . key hell .
Tp takde ar sampai ckp camtu . haha.
apelaa .

ayu zan said...

ish..p0li mana ni?
malu je aku slaku bekas pelajar p0li.

Post a Comment