Wednesday, November 30, 2011

SeKOlahKU..SYurGAkU,,,,

Gua pernah tanya sekali kat cikgu,
"Kenapa kami berada di sini..
kat sekolah ni?"

Cikgu jawab,"Kamu datang sini untuk belaja,
dan tugas kami disini adalah
untuk megajar kamu.."

"Sekolah tempat yang memberi kamu ilmu pegetahuan"
"Sebuah tempat yang mematangkan kamu...."
"Meyediakan segala kelengkapan yang kamu perlukan ..."
"...untuk memberi kamu masa depan yang cerah."
itulah pandangan setiap cikgu..
tapi apa yang gua fikir kat sekolah pulak?
Boring!Belajar tu Boring!,,
Tempat yang sama..
Pesekitaran yang sama..
Dan perhimpunan yang sama...
...selama lima tahun dalam usia muda yang paling berharga.

Kiteorang nie macam semut.
melakukan tugas yang sama setiap hari.
Kenapa gua tak boleh jadi macam orang dewasa?
Gua nak cari duit sendri dan beli bende yang gua suke!

Mak bapak gua tergelak besar bila gua beritahu ape yang gua fikirkan...
diorang cakap"kami sediakan tempat berlindung untuk kamu.."
"kami sediakan makanan untuk kamu."
"..supaya setiap peluang akan terbuka untuk kamu."
"bila sampai masanya kamu keluar mencari perkejaan.."
"..kami nak kamu mendapat tempat yang baik
di kalangan masyarakat yang KEJAM"

Bile gua fikir balik masa2 gembira yang gua lalui dengan semua kengkawan..
kat sekolah dulu,rasanye xde susah sangat kene belajar.
cikgu gua salu cakap yang kiteornag nie
sebenarnya bertuah menjadi student..

..dan diorang berharap dapat balik ke zaman persekolahan diorang semula
Kenapa?Kenapa diorang nak jadi macam
gua?...

persoalan 2 baru terjawab bile gua dah dewasa sekarang..
..kenapa diorang nak balik ke zaman sekolah sebab
kita sentiasa free,sentiasa muda dan sentiasa bertenaga
keseronokan itu hanya  akan dapat kita rasai bile zaman sekolah dulu...





p/s:bila dah bis stdy nie teringat plk zaman sekolah hahah...

2 comments:

Ieqa Swetluv said...

tau pun nak ingat zaman sekolah..dulu masa sekolah degil ea... hahaha

Maaruf Tanker said...

mane ad degil nakal ckt jer huhuh...

Post a Comment